تمركز بر محیط و لحظه

نویسنده:
در این قسمت از كارگاه عكاسی، می‌خواهیم گام به گام، در پنج درس و همراه با پنج عكاس برجسته، این موضوع را مرور كنیم كه چه وقت در عكاسی از حیات‌وحش از كادر بسته استفاده كنیم و چه زمانی كادر باز را برای ثبت سوژه موردنظرمان برگزینیم...
در این قسمت از كارگاه عكاسی، می‌خواهیم گام به گام، در پنج درس  و همراه با پنج عكاس برجسته، این موضوع را مرور كنیم كه چه وقت در عكاسی از حیات‌وحش از كادر بسته استفاده كنیم و چه زمانی كادر باز را برای ثبت سوژه موردنظرمان برگزینیم. در این درس‌ها یادآور می شویم كه می‌توان در مواقعی سوژه را خارج از محیط و در یك كادر قرار دارد و در موقعی دیگر، او را در محیطش ثبت كرد تا عكسی بهتر و زیباتر از او داشته باشیم. 

1ـ به محیط اطراف تاکید کنید
«اندی رووس» (Andy Rouse) عکاس و نویسنده مطرح و برنده جوایز معتبر می‌گوید: «عقب آمدن و عکاسی از فاصله زیاد، روش مناسبی برای ثبت عکس خوب از سوژه‌های حیات‌وحش نیست. اما هنگامی که سوژه کوچک شما بخش کوچکی از کادر شما را اشغال كند، شما باید با بهره‌گیری از شرایط محیطی مانند نور و عناصر اطراف ترکیب‌بندی خلاقانه‌ای ایجاد کنید تا سوژه اصلی در میان آن مانند یک چراغ خطر جلب توجه کند.»
کاری که خود اندی رووس به هنگام ثبت یک عکس  خیره‌کننده از یک جغد برفی در مناطق قطبی کانادا انجام داد. یك جغد سفید در یك فضای سفید. اندازه جغد در این تصویر به طرز حیرت‌انگیزی مناسب است؛ نه آن‌قدر کوچک است که دیده نشود و آن‌قدر بزرگ كه محیط را از بین ببرد. ابعاد کوچک جغد در یک محیط سرد و محو شده، زیبایی خیره‌کننده و اطلاعات بصری مفیدی از محل زندگی این جغد به بیننده انتقال می‌دهد.

2ـ نمای بسته برای صمیمیت بیشتر
«سوزی استرهاس» (Suzi Eszterhas) عکاس آمریکایی است كه عمده فعالیتش در مناطق آفریقایی صورت گرفته. عكسی كه او از روباهی نر در كنار فرزندش گرفته، نمونه خوبی برای بحث ما در این قسمت از كارگاه عکاسی است. اگر سوژه‌ای برای عکاسی نیاز به کادر بسته داشته باشد مانند همین عکس؛ عکسی از یک پدر و بچه روباه گوش خفاشی در مقابل لانه‌شان در منطقه «ماسای مارا»ی کنیا. سوزی با بسته‌تر کردن کادر و حذف همه عناصر اضافی، بهترین تصویر را از ارتباط این روباه و توله اش ثبت كرده است...



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code