ایستگاه به ایستگاه تا شمال

نویسنده:
سفر با قطار چیز دیگری است. نه خستگی دارد و نه توقف‌های گاه و بیگاه بنزین و سرویس بهداشتی...
سفر با قطار چیز دیگری است. نه خستگی دارد و نه توقف‌های گاه و بیگاه بنزین و سرویس بهداشتی. آرام و پیوسته می‌راند و ریتم یکنواختی که از چرخش چرخ‌هایش روی ریل درست می‌شود، آن‌قدر در طول سفر همراه‌مان است که انگار دیگر شنیده نمی‌شود. حالا اگر در این مسیر آهسته و پیوسته، طبیعت هم همراه باشد، سفر با قطار منحصربه‌فرد خواهد بود. مسیر راه‌آهن تهران ـ گرگان بی‌شک زیباترین مسیر ریلی ایران است. مسیری پرپیچ‌وخم که از میان رشته‌کوه‌ البرز می‌گذرد و پل‌هایی بلند را در میان‌ دره‌ها رد می‌کند، رودخانه‌ها و دره‌ها و تونل‌هایی را پشت‌سر می‌گذارد. اگرچه چشم‌اندازی کم‌وبیش شبیه مسیر راه‌آهن دورود به اندیمشک دارد، اما در چشم‌اندازهایی که برای مسافرانش خلق می‌کند، با هیچ‌یک از خطوط ریلی دیگر برابری نمی‌کند. این مسیر ۹۵ تونل دارد و ۲۷ کیلومتر از مسیرش، از میان تونل‌ها می‌گذرد. تونل «گدوک» هم در مرتفع‌ترین نقطه با 2112 متر طول، یكی از طولانی‌ترین تونل‌های راه‌آهن ایران است. این مسیر همچنین حدود یک‌هزار و 500 پل دارد که روی هم رفته، هفت کیلومتر از آن از روی پل‌ها عبور می‌کند که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین پل این مسیر، «پل ورسک» است. سه پل موازی معروف به سه خط طلا، را هم نباید فراموش کرد، سه‌خطی که می‌توان حرکت قطار را به‌ترتیب روی آنها از دور تماشا کرد.

از تهران تا گرمسار
خطی که قرار است، مسیرش را از تهران تا ساری دنبال کنیم كه در نهایت به گرگان ختم می‌شود، اگر قدیمی‌ترین راه‌آهن ایران نباشد، یکی از قدیمی‌ترین‌هاست. خطی که به نام راه‌آهن مازندران یا راه‌آهن شمال هم آن را می‌شناسند. نخستین فاز این خط در سال 1306 خورشیدی در دوره پهلوی اول بین ساری و بندرترکمن برقرار شد و به‌مرور بقیه 27 ایستگاهش تکمیل و راه‌اندازی شدند. البته سابقه احداث خط راه‌آهن در این منطقه از این هم عقب‌تر می‌رود. در حوالی سال‌های 1259 خورشیدی؛ یعنی حتی پیش از آنکه ناصرالدین‌شاه ماشین دودی را بین تهران و مقبره حضرت عبدالعظیم(ع) در تهران راه بیندازد، خط آهنی بین محمودآباد تا آمل برقرار شد...



ارسال پیام اشتراک



 
 
 Security code